Behöver du hjälp?
Sök bland de vanligaste frågorna om verktyget, undersökningar, resultat och hur du kommer igång. Hittar du inte det du söker så tveka inte att höra av dig till oss.
Dela dina tankar med oss
Har du tankar kring hur man kan förbättra engagemanget hos medarbetare, arbetsmiljö eller vill du dela dina erfarenheter? Vi diskuterar gärna. Har du specifika frågor så kika i vår FAQ
FAQ
Hur kommer vi igång?
Du startar ett konto och göra några inställningar. Därefter lägger du till dina användare och väljer vilka och hur ofta du vill skicka ut undersökningar. Vill du göra det ännu enklare ger du oss bara dina användares namn, efternamn, e-postadresser, grupptillhörighet (och telefonnummer om du vill använda SMS-funktionen) så implementerar vi allt åt dig. Vi kan även ge en presentation till dina medarbetare och chefer som kommer att ha tillgång till resultatet.
Hur lägger jag till nya deltagare?
Du kan göra ändringar bland dina deltagare genom att välja menyalternativet "deltagare". Sedan klickar du på knappen "lägg till deltagare" och du kommer du att kunna lägga till dina nya medarbetare, vilken grupp de ska tillhöra och andra attribut.
Hur byter jag mitt lösenord?
Du kan när som helst ändra det automatiskt genererade lösenordet till valfritt lösenord. För att ändra ditt lösenord kan du enkelt klicka på bubblan som innehåller initialerna till ditt namn i det övre högra hörnet och välja "Kontoinställning".
Behöver vi några instruktioner eller utbildning innan vi använder tjänsten?
Happy at Work är väldigt enkelt att använda och krävs inte mycket för att komma igång. Vi kommer också att tillhandahålla en 30-minuters genomgång för dig och dina kollegor som kommer att administrera tjänsten.
Vad är en pulsundersökning?
Pulsundersökning är en kortare undersökning avsedd för att ta "pulsen på organisationen". I Happy at Work kan du göra en pulsundersökning via en modul som kallas Utökad undersökning. Du kan skicka din pulsundersökning till din organisation eller grupp genom att klicka på "planera"-knappen, där du sedan kan göra flera specifika val. Resultaten av dina pulsundersökningar finns att se under "avslutade undersökningar".
Hur kan jag utesluta viss personal eller skicka enkäten till vissa personer (tagg)?
Om du vill skicka enkäten till några personer i en specifik grupp kan du skapa en tagg och tilldela taggen till de personer du vill skicka enkäten till dem. Sedan kan du välja att skicka din enkät till den tagg du skapade.
Vem kommer att få påminnelser?
Påminnelser kommer endast att gå till deltagare som ännu inte har besvarat enkäten. Vi föreslår att deltagare som uppger att de inte har fått enkäten kollar sin skräppost om utskicket skett via email. Kolla även på Microsofts sidan om du använder Outlook eller här för Gmail.
Förändras användar-ID:n över tiden?
Ja, ID:n ändras med tiden och utifrån olika åtgärder ni tar i systemet för att skydda deltagarnas anonymitet. Bland annat kan ID ändras om du tar bort/lägger till användare eller efter att flera undersökningar har skickats ut.
Undersökningarna hamnar i skräpposten, vad gör jag?
Vi har en hög leveranssäkerhet med tanke på hur många mail vi skickar ut dagligen. Ändå händer det emellanåt att organisationers email-servrar registrar undersöknings-utskicken som skräppost. För att undvika detta är det viktigt att ni vitlistar oss som avsändare. Kontakta er IT-ansvariga för att vitlista vår domän som avsändare. Ni kan även registrera mailet som "ej skräppost" i er epost-klient.
Hur kan jag lägga till en administratör i en grupp?
Gruppadministratörer kan se resultat och kommentarer från grupperna de är ansvariga för. Gå till "Deltagare" från menyraden till vänster. Sök efter namnet på användaren du vill lägga till som administratör i en grupp. Klicka på användarens namn och under "Behörigheter" och välj det gruppnamn du vill ge användaren och tryck sedan spara.
Vad är skillnaden mellan systemadministratör och gruppadministratör?
Systemadministratörer kan göra ändringar i hela organisationens systeminställningar och se resultat och kommentarer från hela organisationen. Gruppadministratörer har inte rätt att göra några ändringar i systeminställningarna eller starta några chattar, de kan bara se undersökningsresultaten och kommentarerna för gruppen/grupperna de ansvarar för.
När kan jag se resultatet?
Så fort minst 5 personer har svarat kan du se resultatet i realtid. Varje undersökning har en tidsperiod som anger hur lång tid de anställda har tid att delta och svara på undersökningen. När perioden är slut kommer hela resultatet vara tillgängligt för dig.
Enkäter med mindre än fem respondenter kan inte följas upp. Varför?
För att skydda deltagarnas anonymitet kan undersökningar med färre än fem respondenter inte följas upp. Ett sätt att komma runt det kan vara att göra större eller kombinerade grupper.
Vad är en bra svarsfrekvens för medarbetarundersökningar och hur kan jag öka den?
Svarsfrekvens på 70 % och över kan anses vara bra om du jämför dig mot genomsnittet. Organisationer som använder Happy at Work har en genomsnittlig svarsfrekvens på 85%. Vi tror att det beror på att undersökningarna är snabba och enkla att svara på. Om du vill ha fler idéer, läs vårt blogginlägg.
Varför är det viktigt att mäta medarbetarnas engagemang?
Genom att mäta medarbetarnas engagemang skapar du möjligheter att få insikter för att kunna utveckla rätt strategier för att öka engagemanget hos medarbetarna. Studier har visat att rätt strategier för att mäta engagemang hos medarbetarna sänker personalomsättning och ökar produktivitet samt effektivitet. Undersökningar om medarbetarengagemang mäter inte bara hur nöjda medarbetarna är, utan även hur dedikerade de är i företagets vision och erbjudande.
Vad kan jag göra med resultatet från pulsundersökningar?
Pulsmätning ger snabb och enkel feedback om mycket specifika ämnen utan mättrötthet. Pulsundersökningar är i allmänhet kortare och används för att övervaka en anställds engagemangsnivåer och engagemangsfaktorer. På så sätt kan du förstå om handlingsplanerna i organisationerna fungerar och göra förändringar snabbt efter resultatet. Det är mer effektivt att skapa pulsundersökningen genom att kombinera olika frågetyper som öppna och slutna frågor, eftersom det låter dig jämföra respondenternas känslor och bättre analysera varför de känner på ett visst sätt.
Mejla oss
Skriv ett meddelande till oss om frågor, arbetsmiljö, hur du motiverar medarbetarna, medarbetarundersökningar eller precis vad som helst