Trivsel på jobbet

5 viktiga faktorer till en mer positiv arbetsplats

André Francois
André Francois 2023-11-27

Att känna sig lycklig är en av de mest positiva upplevelserna i våra liv och vanligtvis det mål vi vill uppnå. Så, vad tror du händer när vi har denna känsla kontinuerligt på jobbet?

Annie McKee, grundare av Teleos Leadership Institute, som undervisar i Executive Education-program på Wharton School's Aresty Institute, hävdar att att vara lycklig på jobbet verkligen gör mycket av skillnad. Med tanke på hennes forskning är det ganska tydligt att lycka på arbetsplatsen har en koppling till nästan alla önskade resultat som individer och organisationer strävar efter att uppnå. Till exempel korrelerar välbefinnande hos medarbetare positivt med organisationers framgång. Det föregår ofta idén om karriärsuccé. Glada medarbetare tenderar, föga förvånande, att vara mer produktiva än de som är nedåt.

Om lyckliga medarbetare leder till lyckliga arbetsplatser är det därför avgörande att organisationer förstår vad som bidrar till detta. Det har genomförts många studier för att förstå faktorer som ökar medarbetares lycka. Enligt Jessica Pryce-Jones, författare till Happiness at Work: Maximizing Your Psychological Capital for Success och grundare av iOpener Institute, är nyckeln att uppnå en långsiktig känsla av lycka kring arbetet bland medarbetare. Att utveckla "en ny mental inställning".

I detta inlägg kommer vi att titta på de viktiga faktorerna för att utveckla den inställningen. Du kan också läsa vårt tidigare blogginlägg om du vill veta mer om vikten av att vara lycklig på arbetsplatsen.

Men först, låt oss börja med definitionen av "lycka på jobbet".

Vad betyder lycka på jobbet?

Lycka på jobbet är en övergripande känsla av nöje på jobbet. Det är förmågan att hantera motgångar på arbetsplatsen på ett positivt sätt; förmågan att positivt koppla samman med kollegor och kunder; och att veta att ditt arbete är viktigt för dig och din organisation.

Det beror inte bara på externa faktorer som uppskattning eller uppmuntran; det beror på hur vi hanterar våra egna tankar, handlingar och reaktioner på daglig basis.

Naturligtvis är lycka på jobbet också relaterad till externa korrelat, men att hitta lycka på jobbet handlar inte alltid om själva arbetet. Det är relaterat till många andra faktorer som arbetsmiljö, personlighetsdrag, mellanmänskliga relationer, stresshanteringsförmågor och så vidare.

Jessica Pryce-Jones pratar om 5 viktiga element som kan hjälpa oss att återupptäcka arbetsplatsglädje och upprätthålla den under en lång tid.

5 viktiga faktorer till att bli gladare på jobbet:

Att bidra: Ju mer vi bidrar till arbetsplatsen, desto lyckligare och mer sammankopplade känner vi oss. Detta handlar om ansträngning vi lägger på vårt arbete. Som exempel har medarbetare som har svar på frågor som: Vad vill jag uppnå på lång sikt? Vad är mina kortsiktiga mål? Vilka problem hindrar mig från att nå mina mål? och uttrycker dessa frågor öppet en bättre chans att känna sig lyckliga och nöjda på jobbet. Men affärsmiljön har en dynamisk struktur baserad på ömsesidiga interaktioner. För att ta detta steg krävs det att känna sig uppskattad av chefer och kollegor. Så det handlar också om att kunna göra det i samarbete.

Självförtroende: Om vi inte är självsäkra på det vi gör blir vi olyckliga. Det är dock nödvändigt att balansera självkänsla; varken för lite självförtroende eller arrogans. Det finns flera sätt att arbeta med detta, såsom terapi, coaching, feedbacksessioner med en erfaren professionell och att lära känna sig själv bättre. Oavsett vilket är det en väl investerad tid eftersom det ger både lycka och resultat att ha bra självförtroende. Det är inte möjligt att ha självsäkra organisationer utan självsäkra individer!

Engagemang: Att inte arbeta enligt vår egen arbetsplats är också en av orsakerna till olycka. Uppfattningen att vi gör något meningsfullt, att ha ett starkt inre intresse för vårt jobb och känna att vår organisations vision stämmer överens med vårt syfte ökar vårt engagemang. Precis som varje av de 5 elementen påverkar varandra, har engagemang en effekt på andra element. Så om vi som anställda inte känner oss engagerade kommer vår bidrag sannolikt att påverkas. När bidrag minskar kommer övertygelse, särskilt motivationsdelen, förmodligen också att minska.

Kultur: Att anpassa sig till företagskulturen bringar lycka. Det är mycket viktigt att anställda och arbetskulturen är kompatibla, eftersom anställda som känner att de passar in i organisationens kultur har hög prestanda och lycka på jobbet. Men att ha en omvänd situation gör att anställda känner att organisationens värden inte betyder så mycket och att de inte har mycket gemensamt med sina kollegor. Detta kan göra att en anställd känner sig isolerad.

Övertygelse: Tro på vad vi kan göra påverkar vår nivå av lycka. Att fortsätta även när det blir tufft så att vi kan bevara vår energi, motivation och resurser. Sättet att göra detta är att känna att vi är effektiva, effektiva och motståndskraftiga.

Utöver det finns 3 extra faktorer:

Tillit: Att bygga förtroende i organisationen baseras på flera faktorer enskilt. Dock är förtroende i allmänhet en grundläggande förutsättning för arbetslivet, eftersom ingen av oss vill arbeta på en plats vi inte litar på, eller ingen arbetsgivare vill arbeta med någon vi inte litar på. Det är nödvändigt att skapa en känsla av förtroende för en hållbar anställd lycka på arbetsplatsen och därför ett framgångsrikt teamwork.

Stolthet: Att vara stolt över organisationen är en välkänd indikator på hur engagerad en anställd sannolikt kommer att vara. Det finns flera studier som visar på ett positivt samband mellan att känna stolthet över där anställda arbetar och deras engagemang. Dessutom tenderar anställda som är stolta över sina organisationer att vara mer nöjda med sina organisationer som en arbetsplats, vara mer villiga att rekommendera sin organisation som en bra arbetsplats och att vara mer benägna att stanna kvar i organisationen i många år framöver.

Uppskattning: Uppskattning är ett grundläggande mänskligt behov och det stärker relationer. För att vara fullständigt framgångsrik på någon nivå på arbetsplatsen är det nödvändigt att tillämpa principerna för att uppskatta anställda och uppmuntra andra att initiera detta i sina affärsrelationer. Anställdas känsla av att deras arbete är värdefullt påverkar positivt deras jobbtillfredsställelse och produktivitet. Därför tenderar de att vara mer motiverade att bibehålla eller förbättra sitt goda jobb. Detta garanterar företagets framgång. Det är också viktigt för att skapa en innovativ och nyskapande organisationsmiljö.

Ledare spelar en mycket betydande roll för att bestämma och sätta takten för att skapa lyckliga arbetsplatser. Enligt Jessica Pryce Jones bidrar dock anställda själva, liksom externa faktorer, starkt till skapandet av lyckliga arbetsplatser. De lyckligaste anställda är de som är medvetna om sig själva och anstränger sig i detta avseende.

Enligt Annie McKee finns det dock 3 grundläggande element som bör beaktas:

Att ha en meningsfull vision för framtiden: Det är viktigt för anställda att se om de kan bygga en framtid inom företaget.

Att ha en mening: Anställda vill se att det de gör fungerar och bidrar, samtidigt som deras organisation tjänar ett större syfte. Enligt McKee bör ledare vara i ständig kommunikation med anställda om dessa frågor.

Att etablera goda relationer: Att ha en god relation med chefer är mycket viktigt för anställdas lycka. Relationer med kollegor är lika viktiga liksom chefernas relationer.

På samma sätt pratar Emiliana Simon-Thomas, vetenskaplig direktör vid UC Berkeleys Greater Good Science Center, om de 4 grundläggande elementen: Syfte, engagemang, motståndskraft och vänlighet. Varje element kan stärkas genom övning i ditt team, avdelningar och hela organisationen genom individuella övningar och aktiviteter, utveckling av viktiga sociala färdigheter, förändringar i ledarskapsstil eller förändringar i företagspolicy.

Syfte: Att ha en känsla av syfte i arbetet gör att vi känner oss passionerade, innovativa och engagerade. För att känna oss meningsfulla i arbetet måste vårt beteende och beslut överensstämma med våra värderingar.

Engagemang: Det är det emotionella åtagande vi har till organisationen och dess mål. När vi gör något med glädje, nyfikenhet och fokus, känner vi oss engagerade. Därför är det viktigt att integrera lekfullhet, kreativitet och humor i våra dagliga rutiner, undvika att göra flera saker samtidigt, stödja människor i sin professionella utveckling och hjälpa dem att slappna av.

Motståndskraft: Det är förmågan att hantera tryck och krav på arbetsplatsen. För att bygga motståndskraft på jobbet kan mindfulness praktiseras genom att fokusera helt på det nuvarande ögonblicket och vara intensivt medveten om vad du upplever och känner i ögonblicket utan bedömning av vad det är.

Vänlighet: Vänlighet skapar positivitet. Att agera vänligt mot varandra, förmedla våra tankar, känslor och handlingar till andra med omsorg och genuin social koppling, förbättrar människors lycka. När vi behandlar andra med värdighet och respekt, utökar empati och medkänsla, praktiserar tacksamhet och hanterar konflikter konstruktivt, bygger vi in vänlighet i vår företagskultur.

Slutsats

Som ett resultat gör personalens lycka på arbetsplatsen en stor skillnad vetenskapligt sett med avseende på det mervärde den ger arbetsplatsen, antingen det är anställdas eget arbete eller ledarskapets ansvar. Med tanke på observationen av lycka på jobbet, hur kan organisationer då upptäcka potentiella hinder för en lycklig och produktiv arbetsplats? Att hitta lycka på jobbet beror inte bara på yttre faktorer. Tvärtom finns det mycket vi kan göra för att förbättra vår inre känsla av lycka. Därför är det första steget att utveckla vår egen inställning att vi kan vara lyckligare i vårt arbete, praktisera mindfulness, träna, erbjuda och ta emot generös feedback, hjälpa våra kollegor, bygga goda relationer, vara flexibla och vänliga. Därefter kan vi ha en öppen diskussion om ämnet där organisationer tar det medvetna skälet att främja lycka och bedöma nivån av lycka. För detta ändamål kan vi på Happy at Work guida dig om detta! Om du tänker "hur", kan du lära dig mer här!

Som Konfucius säger, "Välj en sysselsättning du älskar, och du behöver aldrig arbeta en dag i ditt liv." Vi bör komma ihåg att det mest grundläggande är att göra det vi älskar. Så länge vi gör det vi älskar, kommer lyckan att följa oss.

Dela på: